Bernadette

door Vinnerd

Het antwoord leek zo simpel; mezelf pijnigen. Jawel, pijn en marteling is het antwoord op alles. Ik pakte een lolly, zoog erop totdat hij plakkerig was, en kleefde hem toen aan mijn arm. Ik liet hem daar een aantal seconden zitten en trok hem er toen weer af. Een helse pijn schoot door mij heen en ik slaakte een kreet van kwelling, maar tegelijkertijd ook van genot en opluchting. Vanaf dat moment gebruikte ik masochistische manieren om mijn innerlijk leed te kunnen verwerken en er op die manier mee om te kunnen gaan.

Naarmate de tijd verstreek, nam het steeds drastischere vormen aan. De lolly werd een pleister die ik eraf rukte, de pleister werd een gloeilamp die ik net zolang vasthield totdat het niet meer ging omdat hij te heet werd, en de gloeilamp werd poep. Ik dwong mezelf er net zolang aan te ruiken totdat ik misselijk werd. Het was een zwarte periode uit mijn leven. Ik sloeg ook aan de drank; soms dronk ik wel een hele fles cola in één avond op. En dat terwijl ik de volgende dag weer gewoon naar school moest, maar ik kon niet in slaap komen omdat de cafeïne nog door mijn kleine lijfje gierde. Ja, ik was een ware badboy.

Na een flink aantal maanden mezelf de vernieling in geholpen te hebben, kwam er een goddelijke verschijning op mijn pad. Het was Bernadette, de wc-juffrouw van de V&D. Zij merkte dat ik tijdens een lunch met mijn vader wel érg vaak een bezoekje aan het toilet bracht. Zij merkte ook dat mijn adem verrassend fris rook wanneer ik van de wc terugkwam. Het is waar wat jullie denken; ik slikte ook pepermunt. Er gingen makkelijk drie rolletjes per dag doorheen, maar ik schaam mij er niet langer voor. Niet langer kijk ik terneergeslagen en zwartgallig de nieuwe dag tegemoet. Bernadette liet mij inzien hoe mooi het leven kan zijn. Haar positieve kijk op de dingen inspireerde mij. Vol ontzag zag ik hoe zij de potten volspoot met chloor, en met diepe bewondering keek ik toe terwijl zij haar borsteltje erdoorheen haalde en doorspoelde. Ze leek ervan te genieten. Zij was een engel, gezonden door God.

Ik wil het hier bij laten voor vandaag. Ik hoop dat mijn verhaal anderen inspireert ook wat te doen aan hun ongezonde levensstijl; het is nooit te laat voor verandering.

Bernadette, deze is voor jou.

