Vlaaifruit

door Vinnerd

Lieve mama,

Stel, je hebt de keuze uit een blik vlaaifruit en een pot bruine bonen. Deze vraag stelde ik mezelf vandaag. Nu vraag je je ongetwijfeld af: ‘Vin. Vreemde vraag. Ieder weldenkend mens zou voor het blik vlaaifruit gaan, geen twijfel over mogelijk.’ En ik geef je geen ongelijk in die gedachte. Maar tijdens mijn brainstorm ontdekte ik al snel dat het antwoord niet altijd zo voor de hand ligt.

Stel. Stel he. Stel nou, je wilt jezelf eens lekker verwennen (nee, niet op die manier, ondeugend). Je gaat naar de supermarkt en koopt een heerlijke, sappige speklap. Je komt thuis, bakt hem in de pan en legt hem op je bord. Dat voldoet niet. Dat hoort niet, dat klopt niet, dat is fout. Nu ben ik wel eens bij mijn buurman binnen geweest tijdens etenstijd om een blikopener te lenen, en op tafel stond een bord met vier speklappen en verder niets, maar hij is de uitzondering op de regel.

Wat te doen? Je kijkt in je kast en ziet twee dingen; een blik vlaaifruit, en een pot bruine bonen. Het is vreemd om vlaaifruit met speklap te eten, vreemd zeg ik je. Dus wat is dan de meest weldenkende keuze? Juist. De pot bruine bonen.

Mijn punt? Zelfs een weldenkend mens zou soms bruine bonen boven vlaaifruit kunnen verkiezen, zonder daardoor onweldenkend bezig te zijn.

Het was een lange week. Dag mammie.

