Oma

door Vinnerd

Ik zit op de wc. Ik doe een grote boodschap en heb dan de gewoonte voorover te buigen en mijn tenen te bestuderen. Eentje staat de beetje scheef, die gekke lange naast de grote teen aan mijn linkervoet. Ik stel mezelf de volgende vraag: ‘Stel, je hebt al het geld in de wereld. Zou je je teen dan recht laten zetten?’ Nog voordat ik mezelf op een antwoord kan trakteren, hoor ik een zoemend geluid uit mijn broekzak op de grond. Papa belt.

‘Vin.’ Hij klinkt heel serieus dus lijkt het me niet het moment om hem te vertellen dat ik op dit moment met mijn broek op mijn enkels zit. Ik laat hem praten. ‘Het gaat niet zo goed met oma. Als je haar nog wilt zien, lijkt het me verstandig als je vandaag of morgen even langskomt. Het zou zomaar de laatste keer kunnen zijn.’

Hij blijkt gelijk te hebben. Een week later is ze dood.

Lieve papa, lieve mama, blijven jullie alsjeblieft nog een paar jaar bij me? Ik durf het nog niet aan zonder jullie.

