Plofkip

door Vinnerd

Lieve mama,

Mocht je binnenkort misgrijpen: ik heb plofkip uit je vriezer gejat. Zeshonderd gram.

Ik had het bevroren gevogelte ’s middags op mijn aanrecht gelegd in de veronderstelling dat het dan drie uur later wel ontdooid zou zijn. Was het niet. Ik besnuffelde mijn oksels ik bleek niet te rieken. Het leek me dan ook wat overdreven om voor de tweede keer die dag onder de douche te stappen, enkel om mijn voedsel te ontdooien. Dus ik moest wat nieuws bedenken.

Hoewel de filetjes nog te bevroren waren om ze op te eten, lukte het me wel om er – na een hoop hakken en zagen – plakjes van te maken. In eerste instantie was het plan om ze gewoon zo verder te laten ontdooien. Maar toen viel mijn oog op mijn spiksplinternieuwe tweedehands broodrooster. De plakjes kip deden ongeveer net zo breed aan als een snede brood.

Dus de vaat opzij geschoven, broodrooster op het aanrecht en stekker in het stopcontact. Vervolgens heb ik de kipkadetten om beurten in de gleuf  laten glijden en ze zo, stuk voor stuk, ontdooit. Al experimenterende wijs kwam ik erachter dat het net als met pannenkoeken bakken is: de eerste mislukt altijd, maar daarna het gaat steeds beter.

Een vriendin van mij reageerde geschrokken toen ik haar dit verhaal vertelde. Iets met gevaarlijk enzo. Maar ik heb het even gegoogled en als je de woorden ‘kipfilet’ en ‘broodrooster’ samen intikt in de zoekbalk kom je nergens waarschuwingen tegen. Dus het zal wel loslopen allemaal.

