Puist

door Vinnerd

‘Ja. Nou. Nee, dan dit. Het schijnt dus, had ik ergens op internet gelezen, dat knoflook onwijs goed voor je huid is. Niet op te eten, maar er echt op te smeren. Dan moet je het persen en in een nachtcrème verwerken. En dan op je gezicht smeren en de hele nacht in laten trekken.’

‘Knoflook? Gadver. Ga je daar dan niet onwijs van stinken?’

‘Ja, je gaat er wel een beetje van rieken. Maar een puist is ook niet alles. Ik had er laatst een, zo’n hele dikke, knalrood. Hier, op m’n schouder. Maar ik had de volgende avond een gala en dan wil je er toch een beetje spetterend uitzien in je nieuwe jurk. Ja toch? Of zeg ik nou iets heel geks? Niet de hele avond met zo’n misselijkmakende pusbult op je schouder rondbanjeren.’

‘Nee oké. Het is een beetje kiezen tussen twee kwaden.’

‘Zoiets. Maar ik wilde die puist echt weg. Dus een hele teen knoflook geperst en met een beetje crème aan elkaar gekleefd. De bedoeling was geloof ik eigenlijk dat je maar een kleine hoeveelheid knoflook zou gebruiken, maar ik nam het zekere voor het onzekere. De crème deed dan ook meer dienst als bindmiddel eigenlijk. Dus zo’n heel klontje knoflook op m’n schouder gelegd en met pleisters op zijn plek gehouden.’

‘En toen?’

‘Toen ben ik gaan slapen.’

‘En die knoflook de hele nacht laten zitten?’

‘Ja. Kon nergens heen ook, want ik had het dus vastgeplakt. Begon wel te branden hoor, al na een uurtje.’

‘En je dacht niet: gaat dit wel goed?’

‘Ach welnee. Ik dacht juist dat het hoorde. Lekker heel die puist eraf branden. Maar begon wel steeds meer pijn te doen. God, wat deed het pijn. Maar ik hield vol. En toen de volgende ochtend, trok ik de pleister eraf.’

‘En was de puist weg?’

‘Ja, die was weg. Maar al m’n huid er omheen ook. Helemaal zwartgeblakerd. Begon later ook nog een beetje te schilferen, als het velletje van zo’n verbrande barbecue-paprika, weet je wel?’

‘Gadver.’

‘Ja, heel ranzig. Maar de puist was in ieder geval weg. Jammer alleen dat de bandjes van de jurk precies over die plek liepen. Irriteerde als een gek, kan ik je vertellen.’

‘Maar in ieder geval geen puist.’

‘Precies. Heb er gewoon een flinke laag foundation opgedaan, zag je nauwelijks wat van die zwarte vlek.’

‘Nou, prima toch?’

‘Dikke prima. Moet jij nog thee?’

‘Lekker. Geen suiker, dankjewel.’

