Mietje

door Vinnerd

Beste mevrouw Van de Linde,

Oh. Mijn. God. Tim Hofman, presentator, blogger en columnist, heeft het in zijn botte, heteroseksuele hoofd durven halen het woord ‘mietje’ in de mond te nemen. Tijdens een programma over cyberpesten, nota bene. Choquerend en homofoob.
Even in context plaatsen. De exacte uitspraak was, en ik citeer, “ben je geen mietje als je een meeloper bent en niet optreedt tegen pesten?”

Even los van de dubbele ontkenning: kan ‘mietje’ in verband gebracht worden met een homoseksuele man? Jazeker. Zoals al bleek uit de link naar een online encyclopedie die u in een tweet stuurde, is dit zeer zeker het geval.
Een mietje is man die een seksuele voorkeur voor mannen heeft en dat duidelijk laat zien.
Een nicht dus. Echter, het kan ook simpelweg gewoon duiden op een slappeling, een halve zachte. En nu wil ik geenszins voor meneer Hofman spreken, maar gezien zijn reputatie binnen de gayscene (ik neem aan dat u de moeite heeft genomen te onderzoeken wie Tim Hofman is voordat u overging tot vingerwijzen) kan ik me haast niet anders voorstellen dan dat dit de definitie is waar hij op doelde.

Overigens, maar dat geheel terzijde, kan ‘mietje’ ook als positieve benaming worden gebruikt (aldus homoinfo.nl). Staat in precies dezelfde link die u stuurde. Maar dit is ook voor mij nieuwe informatie dus dat zal ik verder met rust laten.

Daden zeggen meer dan woorden, mevrouw Van de Linde. Tim Hofman heeft voor het programma Spuiten & Slikken alleen al meerdere keren aangetoond geen enkel probleem te hebben met homoseksualiteit.

Welnu, mijn punt. U geeft aan het niet oké te vinden dat meneer Hofman een woord gebruikt dat ook als scheldwoord voor homoseksuelen gebruikt kan worden (op televisie, tijdens een programma over pesten).
Maar hier ziet u een vitaal punt over het hoofd. ‘Mietje’ kan namelijk niet uitsluitend gebruikt worden om homoseksuelen mee te beledigen. Ook gewoon om een slappe zak mee aan te duiden. En dat is wat je bent, als je een meeloper bent en niet optreedt tegen pesten. Een slappe zak. Of, om in woordenboekdefinities te blijven, een ‘weinig stoere man’.
Als ik u een pad zou noemen, begrijpt u toch zeker ook wel dat ik doel op een tot de amfibieën behorend dier en niet een smalle weg (of een coffeepad)?

Mijn vader zei altijd “een koe is altijd een dier, maar een dier is niet altijd een koe”. Laat mij dan ook afsluiten met de uitspraak “een homo is altijd een mietje, maar een mietje is niet altijd een homo”.

Groetjes!

