Lavendel

door Vinnerd

Noem me vreemd (niet echt doen, hoor, word ik onzeker van) maar ik ben gek op de geur van lavendel. Eigenlijk niet eens zo heel vreemd, nu ik er nog eens goed over nadenk. Het was vreemder geweest als ik had verteld dat ik hou van de geur van babyluiers.
Maar ik denk dat mijn voorliefde voor lavendel stamt uit mijn jeugd.

Ik had de mooiste kamer van het huis. Knaloranje muren, gele deuren en rode plinten: een echt prinsessenpaleisje. Een balkon dat uitkeek over de straat en de hele namiddag de zon ving. Het enige nadeel was dat mijn kamer vlak onder het dak zat. ’s Zomers werd het bloedheet.

Ik ben een naaktslaper van origine. Blote bips, bloot balzakje, blote pielemuis. Vooral tijdens die zomermaanden was het zo fijn om de boel (het boelletje) lekker te laten hangen. Maar juist tijdens die verhitte nachten rukten de muggen op en prikten ze me helemaal lek. Haat aan muggen. Ze moeten dood, allemaal. Of toch tenminste het land uit.
Wat hielp? Tegen de bulten, als ze er eenmaal zaten, niets. Mijn moeder kwam wel met crèmepjes die de jeuk zogenaamd zouden verminderen, maar mooi niet dus. Ik ging er alleen van kleven.
Problemen moet je bij de kern aanpakken. Dus in dit geval: zorgen dat je überhaupt nooit geprikt wordt. Lavendel, schijnen die beesten een grafhekel aan te hebben. Een gedroogd bosje boven mijn bed en ik kon jeukvrij genieten van de zomerse dagen.
Ik heb dus zo’n beetje mijn hele jeugd in de lavendel geslapen. Dat doet wel wat met je, hoor, kan ik je vertellen. Iedere keer als ik die geur ruik, word ik wat weemoedig.

Inmiddels slaap ik allang niet naakt meer. Schijnt overigens heel slecht te zijn, om met kleding aan te slapen. Knelt de bloedsomloop af. Maar ik ben eraan gewend.
Ik heb het nog wel eens geprobeerd (tijdens bloedhete zomernachten) maar werd de volgende ochtend steeds bebult wakker.
Ik mis het naaktslapen soms wel een beetje, al is het alleen maar omdat het was scheelt. Een nieuw bosje lavendel kopen is nooit in me opgekomen.
Maar vandaag, oh, vandaag. Ik liep door de supermarkt, zoals ik wel vaker doe. Ik liep daar te lopen en toen ik mijn mandje had volgestouwd met lekkernijen en een puntpaprika, besloot ik mezelf te trakteren met een wandelingetje door het gangpad waar de schoonmaakmiddelen staan.
Ik ben geen boener en ik ben geen sopper, maar ik kan zo enorm genieten van schoonmaakmiddelen. Je kunt me ’s nachts wakker maken om aan een fles Robijn te sniffen.
Niet van plan om iets te kopen (want ik gebruik het toch niet), viel mijn oog plots op de wasverzachter. Een paarse fles. Ik draaide de dop eraf en nam een snel snifje.
Voor die twee euro kon ik het niet laten liggen. Ik kocht het en verzachtte mijn beddengoed ermee.

Nu is mijn bedje strak opgemaakt en riekt het lichtjes naar lavendel. Heel subtiel, maar als je tussen de lakens ligt ruik je het weldegelijk.
En de muggen dus ook.
Dat wordt weer zalig met de billen bloot vannacht.

