Ik neem je niets kwalijk

door Vinnerd

Lieber Vati,

Wij spreken er onderling niet openlijk over, maar aan de beurse plekken en onverklaarbare striemen op de armen en hals van mijn klasgenoten kan ik wel opmaken dat ik hier niet alleen in ben. Lena kwam laatst zelfs op school met een blauw oog, en bij Heidi is er onlangs een pluk haar uit haar hoofd getrokken.
Ik neem je niets kwalijk.
Als het een minder groot taboe zou zijn, had mijn sociale omgeving iets door kunnen hebben. Maar kindermishandeling bestaat niet. Hier niet. Een ieder lijkt er blind voor te zijn.
Ik heb mijn juf zien kijken, onlangs. Maar uit haar kalme reactie bleek dat ze er totaal niets achter zocht. ‘Vermoedelijk een stoeipartij met de kinderen uit de flat’, zal ze gedacht hebben.
Ik neem haar niets kwalijk.
Ik neem ook mamma niets kwalijk. Ik had in haar positie mogelijk hetzelfde gedaan. En daarnaast heeft ze me aangeboden om met haar mee te gaan. Ik ben degene die besloot hier te blijven, bij jou. Ik was niet sterk genoeg om me los te rukken van mijn bestaan hier. Ik durfde geen nieuw leven op te bouwen. Ze wilde verder bij de muur vandaan, mogelijk zelfs terug naar het platteland.
Ik kan het haar ook niet kwalijk nemen. Eigenlijk kan ik niemand iets kwalijk nemen.
Ik hoop dat je genoten hebt van ons laatste diner samen, vanavond. Je was zo kalm, dat ik bijna spijt kreeg van mijn beslissing. Maar zelfs al wilde ik nog van gedachten veranderen, het was toch al te laat geweest. Een galgenmaal, is wat ze het noemen. Je laatste maaltijd voordat je sterft.
Ik neem je niets kwalijk.
Maar ik zag je pijn door de woede heen. Ik heb me vaak afgevraagd of ik misschien de oorzaak van die pijn was. Of er misschien iets zou zijn dat die pijn voor jou kon verlichten. En dat is er, in de vorm van eeuwige rust.
Ik hoop dat je genoten hebt van ons laatste diner samen, vanavond. Ik had je lievelingskostje bereid, ingrediënten gekocht van mijn eigen zakgeld.
Ik hoop dat het niet teveel pijn doet, lieve papa. Ik hoop dat je er nauwelijks iets van voelt, wanneer het gemalen glas dat ik door je Sauerkraut heb gedaan je maag openscheurt.

Dag, lieber Vati. Tot ooit. Niet tot snel, maar wel tot ooit. En doe oma de groetjes.
Merle

