Ziek

door Vinnerd

Hoe het mogelijk is, is me een godsraadsel, want ik leef ongezonder dan een student. Of, nou ja, net zo ongezond als een student. Of nee, ik leef een studentenleven. Laten we het daar op houden.
Weinig slaap, weinig groenten, veel frituurvet en veel alcohol. En dat al een jaar of vijf achter elkaar. Toch ben ik nooit ziek.
Dat is, ik heb nooit iets normaals. Geen koorts, geen griep, geen verkoudheid. Maar als ik wat heb, zo heel zelden, dan is het altijd iets ondefinieerbaars waarmee ik eigenlijk naar de huisarts zou moeten. Maar dat niet doe.
Op mijn zeventiende kreeg ik rode uitslag op mijn buik, wat zich vervolgens uitspreidde tot mijn rug. Ik had een soort gordel van rode, jeukende blaasjes. Bleek gordelroos te zijn. Nu weet ik niet of jullie weten wat gordelroos precies is, maar het is vooral belangrijk om te weten dat dit meestal bij bejaarden voorkomt. Niet bij knappe jongetjes van zeventien. Behalve als je mij bent (of Valerio Zeno, die hippe BNN-relnicht, die heeft het ook ooit gehad).
Gelukkig zegt Wikipedia dat je het doorgaans maar een keer in je leven krijgt. Doorgaans. Waarschijnlijk krijg ik het dus nog een keer.
Ik dacht ook een keer dat ik borstkanker had. Ik stond onder de douche en ik sopte mijn oksels in. En toen voelde ik plots een knobbeltje.
Ik weet heus wel dat ik geen borsten heb. Maar ik dacht: borstkanker kun je ook gewoon in je borst krijgen. En dat het heel zeldzaam is bij mannen en je er daarom nooit wat over hoort, maar dat het wel kan.
Het bleek uiteindelijk een ontstoken lymfeklier te zijn.
De linkerhelft van mijn gezicht is ooit spontaan opgezwollen en twee zomers geleden liet al het eelt op mijn voeten los. Het loslaten zelf deed geen pijn, maar mijn voetzolen waren daardoor heel kwetsbaar en onbeschermd en dat deed wel pijn. En ik heb ook een periode gekend waarin ik tijdens het douchen hele plukken haar uit mijn hoofd kon trekken.
Dat is toch vreemd? Ik vind het vreemd.
Ik ben dus belast met het vermogen om bizarre ziektes te krijgen. Om op het ergste voorbereid te zijn, heb ik een vijftal absurde ziektes onderzocht. Ik sluit niet uit dat ik ze ooit krijg. Deze ga ik met mijn favoriete mensen op de hele wereld (jullie, mijn lezers) delen.

Dus, vanaf morgen: vijf dagen lang kommer en kwel. Want een goede voorbereiding is het halve werk. Toch? Of een goed begin? Ik weet het even niet meer. Een goede voorbereiding kan in ieder geval geen kwaad.

Ziekte 1: Cornu Cutaneum (hoofdhoorn)
Ziekte 2: Guineaworm (parasiet)
Ziekte 3: Trimethylaminuria (vissengeursyndroom)
Ziekte 4: Fecal Vomiting (drollen kotsen)
Ziekte 5: Pica (modder en spijkers eten)

