Ziekte 2: Guineaworm

door Vinnerd

Ik ben echt als de dood voor parasieten. Insecten zijn sowieso al smerig en eng, alleen kun je snel opspringen en gillen als ze in je buurt komen. Maar als ze in je lichaam zitten, hoe walgelijk is dat. En dat is geen irreële angst, want parasieten bestaan. Een insect. In je. Een injesect.

Nu zou ik hier in principe ieder parasiet kunnen noemen, want ze zijn allemaal te ranzig voor woorden. Maar er is er eentje in het bijzonder waar ik de rillingen van krijg: de Guineaworm.
Alsof Hiv nog niet erg genoeg is, moeten de derdewereldlanden ook met dit monster dealen.
Allereerst krijg je de baby-worm in je lichaam door vies water te drinken. Dus niet doen, nooit doen, want hij chillt hem vervolgens ruim een jaar in je lijf om in nog iets veel smerigers te transformeren. Dan migreert hij naar een ledemaat (bij voorkeur een voet) om daar een gigantische, pijnlijke blaar te veroorzaken.
En weet je hoe ze hem weer uit je lichaam krijgen?
Door hem eruit te trekken, stukje bij beetje. En daar kunnen ze rusten dagen over doen, of zelfs weken. Want als je het te snel doet, breekt hij af en chillt hij hem gewoon weer verder. En dus loop je een eeuwigheid rond met een half-uitgetrokken worm aan je voet.

Ik flip hem al als in een teek heb.
Ik was ooit in Barcelona op vakantie. Ik werd wakker (lekker ergens halverwege de middag, mañana oké) en pufte wat uit op de bank. In mijn naakte niksie. En toen viel mij oog plots op een zwarte vlekje op mijn been. Een vlekje dat er eerder nog niet zat. Een vlekje dat eigenlijk meer een bultje was.
Ik ben in paniek de stad in gerend en heb met mijn steenkolen-Spaans (en dat is nog overdreven uitgedrukt, want het gaat bij mij echt niet verder dan ‘bonjour’ en ‘ich liebe tapas’) een pincet gekocht.
Dat pincet zat uiteraard verpakt in zo’n onmogelijke, plastic verpakking die niet open te krijgen is. Bijna niet dan, want uiteindelijk is het me wel gelukt.
Neergeknield in een steegje, pincet op het zwarte bultje en eraf getrokken.

Bleek een opgedroogd snotje te zijn.

Ziekte 1: Cornu Cutaneum (hoofdhoorn)
Ziekte 3: Trimethylaminuria (vissengeursyndroom)
Ziekte 4: Fecal Vomiting (drollen kotsen)
Ziekte 5: Pica (modder en spijkers eten)

