Ziekte 3: Trimethylaminuria

door Vinnerd

Ik ben er vast niet alleen in als ik zeg: ja, ik snuif wel eens aan mijn kleding om te ruiken of het nog een dagje kan. En vaak neem ik er al snel genoegen mee, zeker als ik alleen maar naar school hoef die dag. Nou hoorde ik ooit de volgende Gouden Tip:
Als je jezelf een beetje ruikt, ruikt een ander je heel goed.
Onthouden dus.
En af en toe een borstel door je giechel halen.
En een deo’tje spuiten.
Tenzij je Trimethylaminuria hebt.
Wat?

Je kunt haast niet anders dan medelijden hebben met zij die lijden aan het vissengeursyndroom. Het is precies zoals het klinkt: de geur van rotte vis hangt permanent om je heen. Wassen, boenen en schrobben schijnt niet te helpen.
Ik kan alleen maar hopen dat je het na een tijdje zelf niet meer ruikt. En zouden de geslachtsdelen ook stinken? Ongetwijfeld. Een poes die altijd naar vis riekt. Heftig. Al vraag ik me af in hoeverre dat nou werkelijk verschilt met menig ander vrouwmens.

En wat ik me ook afvraag: in hoeverre geeft de geur ‘af’?
Stel, je bent aan het koken. Laten we voor het gemak maar even een haring in dit voorbeeld gebruiken (al kook je haringen geloof ik niet, hm?). Als je tijdens het koken aan je handen ruikt, zul je vis ruiken. Als je dan je handen aan je broek afveegt, zal je broek ook naar vis ruiken. De geur heeft afgegeven.
Of stel dat ze een creme opsmeren. En dan vervolgens hun hele gezicht naar vis riekt.
Oh wacht, dat doet het toch al.
Is dat bij trimethylmanirurianezen zo? Dat alles wat ze aanraken ook naar vis ruikt? Ook hun eten? Want dan hoop ik voor ze dat ze daar van houden.
Ikzelf hou wel van vis dus dat zou je dan haast een bijkomend voordeel kunnen noemen.

De bedoeling was eigenlijk dat deze blogs een soort mini-reportages zouden worden, zodat jullie precies de ins en outs van al deze ziektes wisten. Helaas blijk ik verdomde slecht te zijn in reportages en ook verdomde weinig van dit alles af te weten. Maar bizar vind ik ze wel.

Ziekte 1: Cornu Cutaneum (hoofdhoorn)
Ziekte 2: Guineaworm (parasiet)
Ziekte 4: Fecal Vomiting (drollen kotsen)
Ziekte 5: Pica (modder en spijkers eten)

