Ziekte 4: Fecal Vomiting

door Vinnerd

Ik had ooit een gesprek met een vriendin over onze grootste angsten. Die van mij is stikken in een snoepje en geen schone onderbroek aanhebben (tegelijkertijd). Die van haar: eerst de pot vullen met diarree en je vervolgens om moeten draaien om in je eigen waterige poep te kotsen.
Nee, dan dit: fecal vomiting.

‘Fecal’ is ontlasting. En ‘vomiting’ betekent overgeven. Dus indien je je afvroeg wat fecal vomiting was: precies zoals het klinkt. Drollen kotsen.
Het komt meestal voor wanneer er ergens een interne blokkade zit. Het doorgeslikte voer kan dan niet helemaal doorreizen tot aan het einde. Daarom besluit het om terug te trekken naar de maag. Maar die wil het ook niet, en dus duwt hij het langzaam terug naar boven. Tot aan je keel. En dan kots je het uit. Drollen die al bijna klaar waren uitgepoept te worden. Uit je mond.

‘Zegt u het eens, mevrouw Bloesjevol.’
‘Nou, dokter, ik heb een, eh, een probleem.’
‘Vertelt u het maar, mevrouw Bloesjevol.’
‘Nou, ik ben een beetje, eh, een beetje verstopt.’
‘En nu heeft u zeker moeite met poepen, mevrouw Bloesjevol?’
‘Nou, eh, moeite niet.’
‘Wat is dan precies het probleem, mevrouw Bloesjevol?’
‘Nou, de drollen komen uit het, eh, uit het verkeerde gat.’

Ik vind het al vies als ik een boer laat en kan ruiken wat ik drie uur eerder gegeten heb. Laat staan dat je het ook kunt zien.

Ziekte 1: Cornu Cutaneum (hoofdhoorn)
Ziekte 2: Guineaworm (parasiet)
Ziekte 3: Trimethylaminuria (vissengeursyndroom)
Ziekte 5: Pica (modder en spijkers eten)

