Superhip: loom armbandjes

door Vinnerd

Ik ben best hip. Vind ik zelf tenminste. Ik draag strakke broeken, sokken met streepjes, bijna iedere dag een schone onderbroek en soms zelfs een hoedje. En sinds kort ook een loom armbandje.
Voor degenen die zich totaal niet bezighouden met wat er in de wereld gebeurt: loom armbandjes zijn zelfgemaakte sieraden van elastiekjes. Helemaal hot en happening.
Die van mij is ook zelfgemaakt, maar niet door mezelf. Mijn teergeliefde zuster (veertien) heeft hem voor mij in elkaar geflanst. Maar voor niets gaat de zon op.

Ik had haar de hele middag geholpen met wiskunde (inhoudsberekeningen, vitale levenskennis) en Nederlands (redekundig ontleden). Nu bak ik weinig van wiskunde (weet zij niet, maar ik keek gewoon steeds in het antwoordenboekje), maar ontleden kan ik wel. Dus met hart en ziel heb ik haar hele hoofd volgestampt met alle kennis die ik in mij had. Uit liefde, uiteraard. Niets dan liefde.
En toen vertelde ze me dat ze zelf armbandjes maakte.
En toen vroeg ik of ze er ook een voor mij wilde maken.
En toen zei ze dat ze dat wel wilde doen.
Ik heb een beetje moeite met kiezen, een mankement dat zich in alle aspecten van mijn persoonlijkheid door vertaalt. Ga nooit met mij boodschappen doen. Ik kan er rustig een kwartier over doen om te bepalen of ik mijn krieltjes met provinciaalse- of paprikakruiden wil.
Dus toen ik zelf de kleuren mocht uitzoeken, koos ik ze maar gewoon allemaal. Ik ging douchen en zij ging aan de slag. Daarna liep ik met natte haren haar kamer binnen en zij hield het sieraad in de lucht.
‘Alsjeblieft’, zei ze.
‘Dankjewel’, zei ik (we zijn heel beleefd opgevoed, heb je het door?).
‘Dat wordt dan vijftig cent.’
Dat ik een heel dagdeel aan bijles had besteed, leek ze plots te zijn vergeten.
‘Mja. Ik moet toch geld hebben voor op vakantie.’

Waarom ik deze blog schrijf? Ik heb een deal met haar gemaakt. Zij maakt een gratis armbandje voor mij, in ruil voor free publicity in de vorm van deze tekst. Goeie deal, leek me zo.
Ik ben een commerciële hoer geworden.

Bij interesse ben ik te benaderen via Twitter en Facebook. Wel voel ik me verplicht je alvast te waarschuwen over haar return policy. De sluiting van de armband van mijn vader had het begeven, maar ze weigerde gratis een nieuwe te maken. Hij kon hem alleen inruilen indien hij het bonnetje nog had.
Een bonnetje dat, aldus mijn vader, nooit is uitgeschreven.

