Deel 1: Superbia

door Vinnerd

(hoogmoed – hovaardigheid – ijdelheid) 

1. pride

Mijn leven is vintastisch, wat geenszins betekent dat het fantastisch is, maar wel heel erg van mij.
Maar het is niet altijd vintastisch geweest. Dat werd het eigenlijk pas echt toen ik op mijn eenentwintigste mijn vriend de deur wees. Ik was met hem samen geweest sinds mijn zestiende, maar de koek was op. We besloten als vrienden uit elkaar te gaan. Dat werkte niet. Hij is inmiddels vergaan tot een steeds vager wordende herinnering.
Niet dat ik daar wakker van lag, alleen in het begin een beetje. Maar ik had me zelf ook wel bedacht dat ik beter verdiende. Toch had het meer impact dat ik lang durfde toe te geven. Ik begreep opeens songteksten waarin uiteengezet werd hoe het voelt om jezelf kwijt te zijn, gepaard met melodramatische uithalen en meelijwekkende videoclips. Want mezelf kwijt te zijn, zo voelde het echt. Ik was nog maar de helft van wat ik eerst was.
Het moeilijkst waren de avonden. Waar ik voorheen nog samen met mijn wederhelft onderuitgezakt chocolade naar binnen zat te duwen, al Goede Tijden kijkend, deed ik dat nu opeens alleen. En toen kreeg het een heel ander soort lading.

Ik had me zelf ook wel bedacht dat ik beter verdiende.


De eerste twee maanden ging ik los. Ik deed alles wat God verboden had, en alles wat mijn partner even daarvoor ongetwijfeld ook niet had goedgekeurd – met gegronde redenen. Ik genoot ervan.
Toen het nieuwe van het vrijgezellenbestaan eraf was, bleef er een onbevredigde leegte achter. De helft van mezelf die ik kwijt was, had ik nog steeds niet teruggevonden. En ik begon me steeds meer af te vragen of ik wel in staat was om die zelf op te vullen.
Misschien behoorde ik wel niet aan mezelf toe.
Misschien was ik geen geheel, maar de helft van twee.
Als dat het geval was, betekende het dat mijn ontbrekende puzzelstukje nog ergens rond moest lopen. En er was maar één manier om daar achter te komen: afwachten en het leven zijn beloop laten.

Maar ik was ongeduldig dus deed ik er alles aan om het proces te versnellen. Want hoe moeilijk kon het zijn?

Ik staar naar een prachtexemplaar
Spiegel, spiegel, on de wall
Zeg mij nu, is het waar?
Komt de hoogmoed voor de val?

