Albert Heijn slaat de roe mis

door Vinnerd

Ik liet die hele non-discussie over Zwarte Piet al een tijd lang heerlijk mijn huisje voorbij gaan. Helaas maak ik gebruik van social media (en soms kijk ik zelfs televisie) dus ontkom ik er niet aan er toch mee geconfronteerd te worden. Zo kreeg ik iets mee over dat Albert Heijn geboycot zou moeten worden omdat de supermarktketen Zwarte Piet uit hun reclame-uitingen wilde verbannen.

Nu was ik laatst in de Albert Heijn, want deze is het dichtste bij mijn huis is en ik had honger. Wat zag mijn oog? Zwarte Piet verkleedset, jasje & broek. Ik was ietwat van mijn apropos omdat ik leefde in de veronderstelling dat dit inging tegen hetgeen ik Albert Heijn had horen beweren. Ik nam een foto en wilde een tweet de wereld in gooien, maar besloot – godzijdank – dat het handig zou zijn toch eerst even te kijken hoe dit nu precies zat.

Zwarte Piet verkleedset

Stiekem was ik hier dus eigenlijk nog helemaal niet boos.

Ik typte “albert heijn zwarte piet” in de zoekbalk en werd getrakteerd op een bescheiden 431.000 resultaten. Zonder ze allemaal te lezen, besloot uit te gaan van de nieuwsgeving van nu.nl, derde hit. Ik vond wat ik zocht:

“Dat er op displays van andere leveranciers nog steeds pieten te zien zijn, vindt de woordvoerster geen probleem. Ook schmink en pietenpakken voor kinderen blijven in de schappen liggen. “We houden rekening met beide kanten. Er is dus voor ieder wat wils”, vindt Van Dijk.” (bron: nu.nl)

Duidelijk. Maar de toevoeging van de alinea die erop volgde, maakte pijnlijk duidelijk hoe laf het standpunt van de Albert Heijn nu daadwerkelijk is:

“Ze vergelijkt het met de keuze voor biologische producten en niet-biologische artikelen. De ene klant wil die juist wel kopen en de ander juist niet.” (bron: nu.nl)

Nee, Van Dijk. Nee. Het wel of niet verkopen van Zwarte Piet-producten is niet hetzelfde als het wel of niet verkopen van biologische producten. Ik neem aan dat iemand die het geschopt heeft tot woordvoerster van de Albert Heijn heus zelf wel beseft hoe scheef deze vergelijking is, maar het zekere voor het onzekere:
Wat ik mevrouw Van Dijk moet nageven: zowel ontevredenheid over Zwarte Piet als de keuze voor biologische producten zouden voort kunnen komen uit een idealistisch beeld van hoe de wereld (of toch in elk geval Nederland) zou moeten zijn. “Ik vind het zielig voor al die arme plofkipjes” staat niet mijlenver af van “ik vind het zielig voor al die arme mensen die zich gediscrimineerd voelen.” Maar dat is waar de overeenkomsten ophouden.

Albert Heijn wekt de illusie een standpunt in te nemen.

De reden dat Albert Heijn er voor kiest om Zwarte Piet te verbannen uit hun reclame-uitingen, is omdat ze hun klanten niet willen belasten met deze al dan niet discriminerende beelden. Ze wekken de illusie een standpunt in te nemen, maar wanneer je daadwerkelijk in de winkel bent zie je niets van deze belofte terug. Dat is niet eerlijk, Albert Heijn.

Er zullen ongetwijfeld een hoop intelligente marketingmannetjes aan te pas zijn gekomen om dit geniale meesterplan in elkaar te zetten. “Beide kanten blij, wij blij, iedereen blij.” Maar in de praktijk blijkt het toch wat anders uit te pakken.
Pro-pieters zijn boos omdat hun geliefde jeugdsentiment ze wordt ontnomen en boycotten massaal de supermarkt. De doelgroep die, als ik het goed begrijp, geïnteresseerd zou zijn in het aanschaffen van Zwarte Piet-producten. Die komen dus niet meer. En dat terwijl die producten wel in de schappen liggen, maar dat wordt niet gecommuniceerd in de reclame-uitingen.
Zij die zich gediscrimineerd voelen door Zwarte Piet respecteren Albert Heijn maar krijgen de deur tegen hun neus als ze eenmaal binnen zijn. Want wat vinden ze daar: producten waar ze totaal niet in geïnteresseerd zijn – en ze mogelijk zelfs kwetsen.
Om de vergelijking met biologische producten aanschouwelijk te maken:

“NIET TE KOOP: PLOFKIP!”
En dan in de supermarkt plofkip aantreffen.

Wees godverdomme niet zo laf en kies: Zwarte Piet of niet.

* Mocht je nu denken: “goh, wat hypocriet van die jongen, dat hij dit van Albert Heijn durft te vragen en zelf geen standpunt inneemt”, bedenk dan even dat ik maar 117 volgers op Twitter heb en niet met Albert Heijn te vergelijken ben.

