Snijbonen koken of bakken?

door Vinnerd

Dit blog is speciaal voor al mijn lieve Facebook-vriendjes. Maar je mag hem ook lezen als je dat niet bent. Spread the love.

Eerder deze avond plaatste ik een oproep. Om mezelf maar eens te citeren (altijd al eens willen doen): “Help. Er zit geen gebruiksaanwijzing bij. Moet je snijbonen in water koken of in de pan bakken? Voorgesneden van de Dirk.”

Net toen ik er onder wilde zetten “Een reactie heeft geen haast, ik heb net chips gegeten dus niet superveel honger maar wilde zo wel beginnen.” kreeg ik mijn antwoord: koken.
Zaak gesloten.
Dacht ik.
Ik was alweer lekker in de weer met mijn tweegangendiner (had namelijk ook yoghurt met stukjes ananas uit blik toe) toen mijn telefoon piepte. En nog een keer. En nog een keer.
“Vin. Nee.”
“Serieus?”
“Gaat het wel goed met je?”
“Vin?”
“Moet ik langskomen?”

Het is niet dat ik jullie betrokkenheid niet waardeer, maar laat me in hemelsnaam met rust als je weet dat ik aan het koken ben. Ik ben geen multitasker en mijn plofkip eiste de volledige aandacht op.
Toen mij verteld werd dat het gekookt moest worden, ging er heus wel een lampje branden. Ik ben niet imbeciel. Het feit dat ik het vroeg, geeft toch al aan dat ik twijfelde. Dus. Ik meende me alleen te herinneren dat er ergens een klontje boter aan te pas kwam bij snijbonen, vandaar dat ik dacht dat het misschien in de pan moest. Dat klontje boter heb ik nu maar gewoon in het water erbij gegooid.

Deze hele onzekerheid in de keuken komt voort uit een trauma. Toen ik net leerde koken, zo’n kleine drie jaar geleden, had ik de grootste moeite om te onthouden wat er gekookt moest worden en wat gebakken. Totdat ik meende een patroon te ontdekken: groentes moeten over het algemeen in water.
Met uitzondering van deelblokjes spinazie, waar ik pas na een kwartier lang stoeien met het afgieten achter kwam.

Nu ga ik eten.
Smakelijk!

