Haat aan dingen: Temperatuur

door Vinnerd

Weet je waar ik een hekel aan heb? Temperatuur. Ja. Temperatuur zuigt. Waarom moet het bestaan? Denk eens aan hoe vaak het je leven beheerst.

Zoals met voedsel of drinken, bijvoorbeeld. Er zijn producten die je koud moet bewaren en er zijn producten die je moet opwarmen. En een magnetron slaagt er nooit geheel in om je diner van de avond ervoor weer goed op te warmen. Je zet het erin, drukt op een knop, je wacht en dan is het nog steeds koud. Maar er kan wel een gedeelte op het bord zijn dat zo warm is, dat het je strot verbrand. Vooral met aardappelen. Aardappelen zijn mijn ding niet. Zo onvoorspelbaar.

Oh, en dan heb je nog het weer. Breek me de bek niet open. Op dit moment is het koud buiten. IJskoud. Maar over een paar maanden is het weer te warm. En dan wordt het weer te koud en dan weer te warm. Te koud, te warm, voor de rest van ons leven.
Je kleed je op de hitte, je kleed je op de kou. Het beheerst je gehele leven.

Sommige dieren kunnen niet eens overleven in de hitte, en sommige niet in de kou. Waarom bestaat er niet gewoon één neutrale temperatuur die ieder wezen op aarde bevredigt?

De winter zuigt, de zomer zuigt, kou zuigt, hitte zuigt. Ik vind het allemaal maar niks.

Als ik met Moeder Natuur kon praten, zou ik zeggen: ‘Leuk, wat je gedaan hebt. Ruimte, prima. Tijd, prima. Temperatuur, dat zuigt.

