Lichtjesavond

door Vinnerd

In Voorburg, het pittoreske dorpje naast Den Haag waar ik vandaan kom, wordt iedere kerstavond lichtjesavond gevierd. Vroeger heette het lampionnenavond, maar aangezien tegenwoordig niemand meer lampionnen meeneemt, is het omgedoopt.

sb2-chrissy1_large

Zoals ieder jaar, ging ik ook gisteravond weer genieten van al het moois dat de Herenstraat te bieden had. De voorpret begon al in de auto, waar ik en mijn zusterlief olijke liederen ten gehore brachten. Ook droegen we kerstmutsjes.

Paps parkeerde de auto. De beteuterde gezichten van de mensen op de terugweg hadden een voorbode kunnen zijn voor wat komen ging, maar wij waren teveel met onszelf bezig op ze op te merken.
Aan het begin van de straat stonden twee meisjes van puberale leeftijd de longen uit hun lijf te blèren. Ik vermoed dat het kerstliedjes waren, maar zeker weten doe ik het niet.
Iets verderop stond een gezellige, dikke turk lichtgevende zwaarden te verkopen aan de jeugd. Om fijn in de kerstsferen te komen.
Ook de kerk werd dit jaar niet onbezocht. We liepen een rondje, bekeken de prachtig opgetogen boom (drie ballen en een halve pluk engelenhaar, crisis) en vluchtten toen weer naar buiten. Daar deden we ons tegoed aan halflauwe glühwein die al veel te lang in een thermoskan zat, voor slechts twee euro per drie slokken. We genoten.

Ook deden we onze ogen tegoed aan al het moois de etalages te bieden hadden. Waar ze in de jaren voorheen nog daadwerkelijk versierd waren, besloten de winkels dit jaar te gaan voor een wat timidere uitstraling. Wat waxinelichtjes en een plukje stro is ook gezellig, moeten ze gedacht hebben.

Eenmaal thuis spraken we de avond nog even door.
“En wat vonden jullie het leukst?”, vroeg mijn vader.
“Toen we besloten weer naar huis te gaan”, antwoordde mijn moeder.
“Toen we bij de auto aankwamen”, antwoordde mijn zusje.
“De terugweg”, antwoordde ik.

Volgend jaar weer. Fijne kerst allemaal!

