Appels zijn niet echt mijn ding

door Vinnerd

Volgens mij ben ik overgevoelig voor appels. Ik weet niet of zoiets vaker voorkomt (of überhaupt bestaat) maar ik krijg toch wel degelijk maagkrampen van het fruit.

appel

De eerste keer dat ik merkte dat mijn lichaam het niet zo goed trok, was iets meer dan een half jaar geleden. Ik vertrok richting mijn ouders voor het weekend en besloot nog even alle kastjes langs te lopen, om te zien of ik na die drie dagen niet thuis zou komen met rottende voedingsmiddelen in mijn keukenkastje. Wat ik aantrof, was een halve zak appels. Ik besloot in plaats van een broodje te halen, de laatste zes stuks fruit naar binnen te duwen. Een enkele vertoonde al lichte sporen van ontbinding, maar dat kon ik er gelukkig gewoon afsnijden.

Ik heb die avond bij mijn ouders aan tafel geen hap door mijn keel gekregen. Ik wilde wel, maar verging van de pijn. Helse krampen schoten door mijn gehele onderlichaam. Het voelde een beetje alsof ik heel nodig moest (voor een nummer twee), maar dan hoger in de buik. Ik ben op de wc gaan zitten en heb geprobeerd met een paar winden de druk wat te verlichten, maar dat hielp niet. En te hard persen durfde ik ook niet zo goed want daar kun je aambeien van krijgen.

‘Heb je iets vreemd gedaan?’, vroeg mijn moeder.
‘Nou, nee’, was mijn antwoord. ‘Zes appels gegeten voor de lunch.’

Mijn vader opende een monoloog over de gevaren van teveel fruit voor het menselijk lichaam, terwijl hij een extra klodder mayonaise op zijn speklap schepte. ‘Dat gaat natuurlijk gisten in je buik. Nu ga je misschien wel dood.’

Ik heb sindsdien geen appels meer gegeten. Tot vandaag. Ik verzorgde de lunch op mijn stage en op verzoek van mijn collega’s besloot ik een fruitschaaltje te maken. Met bananen, mandarijnen en uiteraard appels.
Binnen tien minuten stond het geschild en al op tafel en in al mijn honger was voorgaand verhaal me even ontschoten. Lang ging het goed, tot ik na een paar uur weer kramp kreeg. Dezelfde kramp als voorheen. Nu, bijna tien uur na het nuttigen van de lunch, voel ik me nog steeds niet helemaal de oude.

Verder had ik begrepen dat het binnenkort wel eens zou kunnen gaan sneeuwen. Dat is dan wel weer leuk.

