Recensie: De Plantendokter

door Vinnerd

Twee weken geleden stormde mijn collega in tranen het kantoor binnen. Haar haren vielen verwilderd voor haar gezicht, haar ogen waren groot en straalden een onpeilbare combinatie van angst en onbegrip uit. In haar handen hield ze Karel, zwak en slap. “Hij heeft al twee weken geen water gehad!”, riep ze vol ongeloof uit. Haar stem sloeg over. Nog net op tijd kon ik opspringen en mijn groene vriend van haar overnemen, alvorens ze in tranen op de grond zakte. 

Geen enkel levend wezen is gevrijwaard tegen ziekten en andere gevaren die zijn gezondheid bedreigen. Zo ook de kamerplant niet. Karel werd speciaal voor een evenement aangeschaft, zo’n twee dagen voor de kerstvakantie. Tijdens de periode erna kwam er niemand op kantoor en werd hij dus ook niet voorzien van het nodige vocht.

de plantendokterGelukkig sta ik alom bekend als een allemansvriend. Planten, dieren, mensen; ik maak geen onderscheid. Ik behandel een ieder gelijk. Vraag maar aan Kakkie de cactus. Toch had ik Karel niet geheel op eigen kracht kunnen redden. Ik schakelde daarvoor de hulp in van Ernst H. Salzer, auteur van De Plantendokter.

Het boek is een gids ter bestrijding van ziekten bij kamer- en balkonplanten. Ik ploos de pagina’s grondig door en vond uiteindelijk wat ik zocht: als een kamerplant tekenen van afsterven vertoont, geef hem dan water. Zo gezegd, zo gedaan. Een week lang vertroetelde ik de kleine schat, tot zijn bladeren weer fris en gezond begonnen te ogen. Zijn stengels werden steviger, mijn nieuwe beste vriend was weer zoals ik hem mij herinnerde van voor de vakantie.

De Plantendokter, met talrijke pentekeningen en 26 afbeeldingen in kleur, is een must read voor iedereen die niet weet dat planten water nodig hebben.

