Review: Lady BlaBla – De Scholendag

Het Eurovisiesongfestival is weer begonnen. Ik durf mezelf best een bovengemiddelde fan te noemen, maar dan wel een beetje een passieve. Ik volg de hype vooraf vaak maar gedeeltelijk en de halve finales vergeet ik vaak te kijken, maar ik zorg wel dat ik weet wie er door zijn en als het Grote Moment daar is zal ik ook dit jaar weer juichend voor de buis zitten. Go Douwe! Met je arrogante rotkop.

db1350Vanmorgen keek ik een aantal optredens terug. Ik had de uitzending gemist en ik moet een beetje op de hoogte blijven, voor het geval mensen er over beginnen. Het wordt toch een beetje van je verwacht dat je hierover kunt meepraten, als homo zijnde.

Ik gebruik voor dit soort zaken graag YouTube. YouTube geeft namelijk automatisch suggesties voor andere filmpjes die je zou kunnen kijken, op basis van je getoonde belangstelling. Heel handig, want dan hoef ik zelf niet steeds op zoek te gaan. Naast het Eurovisiesongfestival geeft YouTube mij ook suggesties voor Ik Heb Het Nog Nooit Gedaan-fragmenten, live optredens van Kelly Clarkson en Holland’s Got Talent “performances”. Het is soms gewoon eng hoeveel het internet van je weet.

YouTube moet op een gegeven moment een duidelijk patroon in mijn kijkgedrag hebben gevonden en stelde voor om Lady BlaBla – De Scholendag (Euphoria cover) te kijken. Het is nu bijna een uur later en ik zit hier nog steeds zó mee in mijn hoofd, dat ik het graag even van me af wil schrijven.

In het filmpje vertelt Lady BlaBla dat het binnenkort Scholendag is, wat inhoudt dat alle zeven scholen uit Zwanenburg en Halfweg bij elkaar komen. Het is voor het eerst in de geschiedenis van dit duo-dorp dat dit gebeurt en Lady BlaBla is hier enorm enthousiast over. Ik heb even uitgezocht wie Lady BlaBla precies is en het blijkt dus een heteroseksuele man te zijn die zich graag als vrouw verkleed om als boegbeeld van gepest Nederland te dienen. Zowel zijn vrouw als zijn dochter zijn hier helemaal oké mee. Lady BlaBla verwierf bekendheid met zijn (haar?) deelname aan Holland’s Got Talent. Hij ontving niets dan lof van de jury omdat hij de keuze had gemaakt al zijn talent in te zetten voor dit nobele doel.

Maar goed, het filmpje dus. Nadat Lady BlaBa mij heeft uitgelegd dat het binnenkort Scholendag is, zingt ze een nummer om dit te vieren. Het is een cover van Euphoria, het winnende lied van het Eurovisiesongfestival in 2012. Maar dan met een (vermoedelijk zelfgeschreven) tekst. Ik zal hier verder geen commentaar op leveren, want we hebben allemaal wel eens een dag dat het schrijven gewoon niet zo goed lukt. Wel wil ik nog even aangeven dat ik heb genoten van de positiviteit in het nummer; er werd gerept over een opkomst van “meer dan duizend mensen bij elkaar.” Als dat geen optimisme is.

Ik weet niet wat ik nu het meest choquerende vind:
– dat dit de halve finale heeft gehaald van een zoektocht naar Nederlands talent,
– dat dit een heteroseksuele vader in een roze glitterjurk is,
– dat dit een serieus onderdeel van een anti-pestcampagne is, of;
– dat Youtube al van tevoren wist dat ik dit leuk zou vinden.